CUSTOMER PERCEPTION AND PROFESSIONAL FUTURE: AN ANALYSIS WITH ACADEMICS OF ACCOUNTING IN THE MUNICIPALITIES OF CASCAVEL AND BLUMENAU

Authors

  • Clóvis Fiirst Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Juliano Francisco Baldissera Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Ivan Rafael Defevari Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Edgar Pamplona Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Vania Tanira Biavatti Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Keywords:

Education. Perceived value. Accounting sciences. Socioeconomic influences on education.

Abstract

This study aimed to verify the influence of behavioral characteristics on the general perception of the quality of the accounting sciences course by students of Cascavel-PR and Blumenau-SC. For the study of the perception of the academics the approach presented by Leblan and Nguyen (1999), adapted to this research, was used. The research sample consisted of a total of 227 students, 89 from IES of Santa Catarina, and 138 from IES from Paraná. It was constructed in the form of a quantitative research, applying techniques of descriptive statistics and multiple linear regression. In the analysis of the results it was noticed that the best means when referring to the perceived value during accounting sciences was from the IES of Paraná, reputation value is the one that had the highest average, which leads to believe that the name of the institution and of the course as a characteristic of reputation impact the perception of academics. One of the factors with lower average was the price / quality functional value, this means that students are not so satisfied when they correlate the price they pay and what they receive in return. In both universities the value that most influences the perception was the functional characteristic desire for satisfaction, because aspirations and desires after the end in the course is determining in the perceived general value.

Author Biographies

Clóvis Fiirst, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Juliano Francisco Baldissera, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Contabilidade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2018), Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2015). Bolsista da CAPES no Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Unioeste.

Ivan Rafael Defevari, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestrando em Contabilidade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2015).

Edgar Pamplona, Universidade Regional de Blumenau (FURB)


Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2016). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2012). Bolsista da CAPES no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis e Administração da FURB.

Vania Tanira Biavatti, Universidade Regional de Blumenau (FURB)


Doutorado em Ciências Sociais-Políticas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005), Mestrado Em Educação Ensino Superior pela Universidade Regional de Blumenau (1995) e graduação em Pedagogia Habilitação Orientação Educacional pela Universidade Regional de Blumenau (1988).

Published

2018-06-12

Issue

Section

Artigos