WORKPLACE BULLYING AGAINST PUBLIC EMPLOYEES

Authors

  • Priscila Gasperin Pellegrini Universidade Federal de Santa Catarina
  • Suzana da Rosa Tolfo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Thiago Soares Nunes Universidade Estadual de Maringá http://orcid.org/0000-0002-1323-8160

Keywords:

Workplace bullying. Power abuse. Refusal of differences. Women. Public Organizations.

Abstract

This qualitative study was developed with the purpose of characterizing the experience of working women from public organizations in relation to workplace bullying. Four women, public employees, participated in the research. The data collection was performed through individual semi-structured interviews and the data obtained were analyzed and categorized according to the thematic categorical content analysis. The results showed cases of bullying that were characterized mainly as vertical downward, from the superior to the subordinate and the abuse of power as an aggravating factor in cases of bullying with women in public organizations. It’s important to consider that women were identified as perpetrators of aggression, which highlights the need to analyze gender aspects of the victim and aggressor, as well as organizational culture.

Author Biographies

Priscila Gasperin Pellegrini, Universidade Federal de Santa Catarina

Psicóloga formada pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestre e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina, na área de concentração Psicologia das Organizações e do Trabalho. Especialista em Terapia Relacional Sistêmica pelo Familiare Instituto Sistêmico. Membro do Núcleo de Estudos de Processos Psicossociais e de Saúde nas Organizações e no Trabalho (NEPPOT/UFSC). Possui experiência nas áreas de psicologia escolar, psicologia organizacional e do trabalho e psicologia clínica, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho e família, saúde do trabalhador, assédio moral no trabalho e psicoterapia.

Suzana da Rosa Tolfo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Graduação e Pós-Graduação em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora em Administração pela Universidade Federal de Rio Grande do Sul (2000). Mestre em Administração pela UFSC (1991). Especialização em Dificuldades de Aprendizagem pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1986). Graduação em Psicologia pela UFSC (1985). Coordenadora Núcleo de Estudos de Processos Psicossociais e de Saúde nas Organizações e no Trabalho (NEPPOT/UFSC).

Thiago Soares Nunes, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutorando em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá (PPA/UEM). Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm) da Universidade Federal de Santa Catarina (2016), com período sanduíche no Departamento de Psicologia Social da Universidade Autônoma de Barcelona (UAB/Espanha). Mestre em Administração pela UFSC (2011), Especialização em Gestão de Pessoas nas Organizações pela UFSC (2008), Graduação em Administração pela UFSC (2007). Pesquisador do Núcleo de Estudos de Processos Psicossociais e de Saúde nas Organizações e no Trabalho (NEPPOT/UFSC).

Published

2017-12-21

Issue

Section

Artigos