Alfabetização e letramento na brinquedoteca da UNIFEBE
Um projeto de extensão do curso de pedagogia
Abstract
The article aims to present the literacy and literacy extension project of the pedagogy course of UNIFEBE, thus discussing the processes of literacy and literacy development with school-age children. The project is developed in the toy library of said course for children aged 6 to 10 years in the literacy phase and for children aged 8 to 10 years to consolidate literacy and extension. It covers the first years of elementary school, with the application being carried out by college scholars and interns. The project aims to develop the literacy skills of children in the school community of Brusque – SC, in the context of school reinforcement with a focus on literacy practices such as orality, linguistic/semiotic analysis, reading, listening and text production that favor learning in the early years of elementary school. In the text, we present some theoretical aspects of literacy and reading and writing, the National Literacy Policy and its developments, the project developed at the college, the data analysis and the final reflections. Literacy and literacy studies underpin our analysis. We assume that literacy and reading and writing are co-developed processes that require planning, knowledge and commitment on the part of the teacher, who must see the child as an active, capable agent in his or her learning. The analyzes show the importance of the extension project developed to help many children with literacy and playful reading and writing.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Pelo presente Termo de Autorização para Publicação de Artigo Científico em Obra Coletiva, tendo em vista o disposto na Lei Federal nº 9.610, de 19/12/1998, autorizamos a partir desta data, em caráter exclusivo e isento de qualquer ônus, o uso do texto, para publicação em obra coletiva a ser organizada pelo Centro Universitário de Brusque- UNIFEBE, mantido pela Fundação Educacional de Brusque – FEBE.
Declaro ainda, que o texto acima referenciado é de nossa autoria, nos responsabilizando, portanto, pela originalidade e pela revisão do texto, concedendo ao Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE plenos direitos para escolha do editor, meios de publicação, meios de reprodução, meios de divulgação, tiragem, formato, enfim, tudo o que for necessário para que a publicação seja efetivada.
Reiteramos ainda, que esta autorização vigorará pelo prazo de 05 (cinco) anos a contar de sua assinatura, podendo o Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE realizar neste período quantas edições julgar conveniente.